25/8 Ontspannen, eenvoudige rit naar Sahagun - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu 25/8 Ontspannen, eenvoudige rit naar Sahagun - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

25/8 Ontspannen, eenvoudige rit naar Sahagun

Blijf op de hoogte en volg Marie-Jose en Eric

25 Augustus 2016 | Spanje, Sahagún

Donderdag 25/8
Na een slechte (Eric, te warm, snurkers en vroeg opstaande wandelaars) en goede (Marie-José) nachtrust om 7 uur opgestaan. Even voor 8 uur vertrokken na een kort ontbijt met wat yoghurt als afwisseling. Al snel komen we wandelaars tegen die we gisteren in de Albergue hebben gesproken. Een groet en een Bon Camino en weer door. Na een paar kilometer komen we langs de sluizen van Canal de Castillo (zie foto). Dit is 1 van 49! sluizen waarmee over 200 km een hoogteverschil van 150 meter wordt overbrugd. Het kanaal uit de 18e eeuw tbv irrigatie (een kunststuk in die tijd) werd nooit voltooid, maar geldt wel als cultureel erfgoed.
De wegen waren vrij vlak, wind mee en heel weinig klimmetjes. Eigenlijk ging het fietsen vanzelf. Reeds om 915 uur ons eerste bakkie koffie in Carrion de los Condes. Daarna kwam er vrijwel een soort gravel/steenslag pad van wel 8,5 km. Het reed verbazingwekkend simpel en we kwamen heel veel wandelaars tegen. Aan het eind van het pad lag een heel leuk restaurantje (Calzadilla de la Cueza), waardoor we besloten nog maar een bakkie te doen. Net voordat we weggingen kwamen er 2 fietsers (Spanjaarden) aan, die wij nog in Burgos hadden gezien. Even mee gepraat, zij vonden het zwaar, ondanks hun mountainbike achtergrond. Daarna moesten we een lang stuk (15 km) over een N-weg, zeker niet ons favoriet soort weg. Maar dit viel het mee, het was heel rustig en weinig vrachtwagens. Dus om 1145 uur reden we reeds Sahagun binnen, onze eindbestemming voor vandaag. De Albergue was snel gevonden en we waren 1 van de eerste, we konden onze bedden uitzoeken. Het is ook zeker niet vol. Rustig gedoucht en geluncht. Daarna tijd voor siësta, het is erg warm, gelukkig dat we op tijd binnen zijn. Om een uur of 5 het dorp in, wat gedronken en boodschappen gedaan. Nu wat tijd om verslagen te schrijven en zo.
Eigenlijk vinden we dit een saaie dag. Dat kan natuurlijk ook een keer. Morgen naar Leon waar we al telefonisch voor 2 dagen een Hostel hebben geregeld. Ja, ja, we nemen een rustdag, de eerste!

Naar het centrum gelopen en uiteindelijk toch doorgelopen naar het plein waar we om 5 uur zaten. Leuk tentje en leuke bediening (ging voor ons opzoeken wat een bepaald gerecht was in het Hollands). Na het voorgerecht (Russische en mix salade) zaten we al aardig vol. Marie-José had kabeljauw, die erg lekker was. En een ijsje toe, zoals gebruikelijk gewoon een verpakt ijsje (cornetto), maar wel lekker. Opvallend is dat er altijd op dit soort pleinen kleine kinderen met moeders/vaders rondlopen. Dat schijnt heel normaal te zijn in Spanje. Wij zouden zeggen, naar bed met die kleine kinderen (maar ja de warmte...). We gaan lekker vroeg slapen, zeker ik, na de nacht van gisteren!

• 25 Augustus 2016 - 22:26

Jan En Monique:

Hallo MJ en Erik,
    Wat leuk om vanuit onze stoel in Slootdorp jullie fietstocht mee te beleven. Het is iedere dag weer een verrassing om te lezen wat jullie meemaken.
    Wij zweten ook, maar dat komt omdat het hier in Nederland ook tropisch warm is.
    Volgens ons gaan jullie ontzettend lekker, wij kijken er van op hoeveel kilometers jullie per dag fietsen. Wij wensen jullie nog mooie ontmoetingen en probeer te genieten van de fietsloze dagen. Nietsdoen moet je ook leren.
    Heel veel succes verder, groeten Jan en Monique

• 26 Augustus 2016 - 11:13

Lidy:

Waarom krijg ik toch iedere keer een traan in mijn ogen als ik jullie verslagen lees. Het raakt me die mooie lange weg die jullie samen maken . Wat heerlijk voor jullie en fijn om te lezen