15/3 Rondleiding farm en afscheid Rick, tot gauw.. - Reisverslag uit Dandenong, Australië van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu 15/3 Rondleiding farm en afscheid Rick, tot gauw.. - Reisverslag uit Dandenong, Australië van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

15/3 Rondleiding farm en afscheid Rick, tot gauw..

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Marie-Jose en Eric

15 Maart 2017 | Australië, Dandenong

Woensdag 15/3
Redelijk op tijd opgestaan voor onze ene laatste dag in Australie. We werden immers om 10 uur verwacht op de farm waar Rick werkt, voor een rondleiding. We waren precies op tijd en moesten ons eerst inschrijven (verplicht voor het geval er een ontruiming moet plaats vinden). Daarna, ook verplicht, een geel jack aan. De oprichter van het bedrijf (Peter Schreurs) geeft zelf de rondleiding. Zijn 3 zonen hebben inmiddels het bedrijf overgenomen en hij doet nog wat hand -en spandiensten en knapt oude trekkers op.
Hij vertelde zijn hele achtergrond en hoe het bedrijf tot stand is gekomen. Het bedrijf kweekt allerlei soorten groenten voor supermarkten waaronder de Aldi en wel voor heel Australie! Op zijn 16 de kwam hij in Australie (jaren 50). Al gauw kwam op de grondbeginselen van het bedrijf. Het is namelijk een (bijna) biologisch bedrijf. Dat is gekomen omdat de groenten plantjes op een gegeven dood gingen. Een bioloog zei toen dat ze moesten stoppen met chemische middelen en verder niets moesten doen. Daarnaast zei hij om goed te onderzoeken welke insecten er tussen de planten zaten. Dit omdat insecten elkaar kunnen bestrijden, met als gevolg dat de groente heel gezond blijft. Dit bleek succesvol. Inmiddels zijn ze daar zeer in gespecialiseerd. Zelfs zodanig dat de jongste zoon bij een competitie de beste biologische boer van Australie is geworden. Zijn vader is daar nog steeds zeer trots op en terecht.

Het bedrijf beslaat 168 hectare, voor Nederlandse begrippen zeer groot, maar voor Australie nog relatief klein. Een kennis van hem heeft een bedrijf van 6000 hectare (wortelen)! Het bestaat uit 28 blocks, waar je overal met de auto omheen kunt rijden.
Alle velden hebben een waterinstallatie (overal kleine sproeiers), die allemaal radiografisch aangestuurd worden. Ze hebben dan ook een heel meer liggen als water opslag.

Er wordt nog met de hand gepland, wel zijn er van tevoren machinaal plant gaatjes gemaakt. Rick heeft hier vele plantjes gepland! Door het klimaat wordt er hier het hele jaar door gekweekt. De groeitijd in de winter is alleen 2 maanden langer dan in de zomer (4 maanden). Per week worden in de zomer wel 100.000 plantjes per week gepland. Binnen in de schuur worden de groenten verwerkt en in dozen gestopt. Hiervan gaat een gedeelte machinaal en een gedeelte met de hand, vaak met eigen ontwikkelde machines. Ook hier is de toekomst dat er steeds minder mensen nodig zijn. Er werken veel Cambodjanen en soms wat vakantie werkers zoals Rick. Hij heeft veel geluk gehad, dat hij hier kon werken, want ze nemen niet veel backpackers aan. Zijn connectie uit Bundaberg (Wilmer) was goud waard.

Na een rondje over de 168 hectares met de auto (4-wheel drive natuurlijk) was de rondleiding klaar (2 uur had deze geduurd). We hebben het over nog wel meer dingen gehad, zoals de verschillen en overeenkomsten met Australie op het farm gebied, economisch, maar over de generaties. Hij vindt een familie bedrijf de enige manier om zo'n bedrijf op te bouwen. Maar de zoon liet wel blijken dat het niet altijd koek en ei is. Zoals hij zei: chose your battles in the company...
Al met al heel bijzonder, leuk en leerzaam om zo'n rondleiding te krijgen. Ook Rick, die mee was met de rondleiding, hoorde dingen die hij nog niet wist.

Onderweg naar Berwick, waar Rick verblijft, nog wat laatste boodschapjes gedaan. Daarna hebben we Rick naar zijn huis gebracht, spullen uitgeladen en afscheid genomen. Tot over 2 weken!
Terug op de camping even lekker niets. Om een uur of 5 nog een leuk gesprek gehad met de Australiër met Nederlandse ouders. Daarna eten en nog even een backgammon potje. Vervolgens gauw en vroeg naar binnen want we werden lek gestoken door onzichtbare muggen. Rick weet daar alles van....

Morgenavond laat 23.30 uur gaan we vliegen naar huis (weer met 2 stops in China, waaronder 1 hele lange van 11 uur) en hopen zaterdag vroeg in de ochtend aan te komen. Om een uur of 3 leveren we de camper in en dan gaan we via Melbourne naar het vliegveld. We mogen wat langer op de camping blijven staan (tot 1300/13.30 uur). Het is nog een uurtje naar de inleverplaats.

• 15 Maart 2017 - 16:59

Monique :

Goeie reis terug

• 15 Maart 2017 - 17:38

Afra:

Weer genoten van jullie mooie verslagen, en een hele goeie terug reis, lieve groetjes

• 15 Maart 2017 - 20:07

Remy :

Was voor ons leuk om te lezen, voor jullie ongetwijfeld weer onvergetelijk. Goede reis!

• 15 Maart 2017 - 22:08

Wil En Joan:

Wat vliegt de tijd voorbij!!!
    Bedankt om jullie belevenissen te mogen lezen!
    Voor straks een goede reis terug... groetjessss (ook aan Rick!)