Route Douro vallei wijn proeverij bij wijnhuis - Reisverslag uit Ribas, Portugal van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu Route Douro vallei wijn proeverij bij wijnhuis - Reisverslag uit Ribas, Portugal van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

Route Douro vallei wijn proeverij bij wijnhuis

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Marie-Jose en Eric

17 Juni 2023 | Portugal, Ribas

Deze dag stond volledig in het teken van een route door de Douro vallei, een prachtige wijnstreek van Portugal. Het was nog wel even een stukje rijden, uiteindelijk zo’n 200 km gereden (uit en thuis). Maar dat was het dubbel en dwars waard. Zo rond half 10 vertrokken met Aad en Marion. Aad las de route beschrijving, die al gauw wel wat lastig bleek. Dus hier en daar war verkeerd gegaan, maar met op de achterbank 2 telefoons met Google maps kwam het steeds weer goed[e-1f605]. Eerst een stop voor de koffie in Vila Real. Dorp in en zo de parkeergarage onder het dorpsplein in, top. Eenmaal boven zagen we dat het feest was. De jeugd deed een soort sportdag en even verder op een groep trommelaars. En daartussen wij een bakkie en daarna nog even kijken naar de trommelaars, leuk. Maar weer verder, garage uit (0,95 cent maar liefst). Eenmaal in de valei werden de uitzichten steeds mooier. Vooral de wijnranken tegen de hellingen op waren prachtig. Na diverse stops voor foto’s zagen we de rivier de Douro in de diepte, prachtig. Over de brug kwamen we in Pinhao waar het mooiste station van Portugal is. Er hangen25 panelen van tegels, die vertellen over de productie van Portwijn. Gestopt en foto’s gemaakt natuurlijk.

Op naar de lunch, de camping eigenaar had ons een adresje aanbevolen. Dat bleek nog ruim 30 km verderop te zijn. Een verder mooie weg langs de Douro leidde ons daarheen (Regua). Geparkeerd en we moesten even wachten op onze plek. Maar toen, kregen we werkelijk de mooiste plek aan het raam met schitterend uitzicht op de Douro en op Sandeman. Besteld, waarbij de ober in het Engels aangaf dat de porties zo groot zijn dat je daar met zijn tweeën van kan eten. En hij had zeker gelijk, netjes dat hij dit vertelde vooraf. Heerlijk gegeten met een flesje rosé erbij.

Inmiddels was het al 3 uur, dus op zoek naar een wijnhuis/boer.

Al snel 1 gevonden, dicht maar door verwezen even verderop, heel groot.

Tot onze verbazing zagen we toen het beeld van de Sandeman (Sherry reclame van vroeger) van de andere kant! Rondleiding ging niet meer, maar wel een wijnproeverij. Een aardige dame legde keurig in het Engels alles uit (wijn en Port geproefd) en nam echt de tijd. Iets gekocht waarvoor Thea wel naar Schagen wil komen ….[e-263a]️.

En toen nog even een uur naar huis rijden. Rond 1800 na een lange, leuke dag met zijn vieren weer terug op de camping. Broodje gegeten, met de lunch al warm gegeten en nog wat lezen/schrijven.