Fietsen op Ile de Re, heerlijk, gezellig en leuk. - Reisverslag uit Aytré, Frankrijk van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu Fietsen op Ile de Re, heerlijk, gezellig en leuk. - Reisverslag uit Aytré, Frankrijk van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

Fietsen op Ile de Re, heerlijk, gezellig en leuk.

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Marie-Jose en Eric

25 Juni 2023 | Frankrijk, Aytré

In La Rochelle (10 km van camping) een fietsverhuur bedrijf gezocht. Daarnaast ook een parkeerplaats opgezocht, een beetje in de buurt. Marie-Jose op de fiets naar het fietsverhuur bedrijf en ik met de auto naar de uitgezochte parkeerplek via Google maps. Helaas gaf Google maps het einde van de parkeerplaats aan. Dus ik reed er langs en zag toen dat ik eraf had moeten gaan. Volgende rotonde weer terug en geparkeerd op een hele grote parkeerplaats. En toen nog ruim 1 km lopen naar het fietsverhuur bedrijf. Al met al duurde het dus wat langer dan verwacht. Marie-Jose had de (stads) fiets voor mij al geregeld bij een aardige Fransman. Om half 11 weggefietst richting Pont (=brug) Ile de Re, ongeveer 5 km. Opvallend was dat hier overal aparte fietspaden zijn. Zoveel soms, dat we op de weg reden, terwijl er een fietspad was!

En toen zagen we de brug, fantastisch gezicht een brug van 3 km in een bocht die langzaam omhoog en omlaag (zie foto’s, voor zover die het laten zien) gaat. Eenmaal de brug over werd het tijd voor een bakkie en al snel een prachtige locatie, uitzicht op zee en de brug. Prima bakkie, maar ik schrik nog steeds van de prijs (4,90 voor een cappuccino ?). Op Ile de Re lijken overigens de fietspaden belangrijker dan de overige wegen!

Doorgefietst en het eerste dorpje (La Flotte) was schilderachtig mooi aan een haven met daarom heen allemaal restaurantjes. De weg ernaar toe en het dorp was een soort Bergen (qua huizen) en Texel ineen. Ook door de bossen heen, zandduinen, etc. Uiteindelijk kwamen we in Saint Martin de Re, ook weer een haven met restaurants erom heen. Maar ook een aantal schilderachtige Franse winkelstraatjes, licht omhoog lopend. Ik mag het niet zeggen, maar dit hebben we wel wat gemist[e-263a]️. Hier aan de haven heerlijk geluncht (Caesar salade met een rosé). De ober was een druk typetje, maar kon wel Engels. Aan het eind vertelde hij dat Johan zijn naam was. En ja, wij kwamen uit Holland, dus hij begon gelijk over Johan Cruijff, de beste[e-1f600]volgens Johan[e-1f92a].

Vervolgens kwamen we al fietsend met wind tegen langs de mosselen/oester tentjes, waar Ile de Re ook om bekend staat. Maar we wilden ook de zoutmoerassen zien, dus nog een stukje verder. Deze zoutmoerassen zijn al sinds de 11e eeuw in gebruik en het zout wordt nog steeds op dezelfde manier gewonnen. Het zag er zeker niet “high-tec” uit, maar wel bijzonder. Daarna terug naar de brug, met onderweg in La Flotte nog een heerlijk ijsje. Fiets in La Rochelle ingeleverd, kregen nog 1,50 korting. Eric de auto opgehaald (nu via een mooie wandeling alleen door een park). Op de camping lekker gedoucht, borreltje, spelletje (5-3, Marie-Jose ) en wat gegeten. Marc gebeld over zijn nieuwe huis en onze plannen rest van de vakantie.

NB

Foto gehad van onze tuin gekregen, die voor we weg gingen volledig groen vrij was. En nu ? De jungle is back![e-1f631][e-1f602].

• 26 Juni 2023 - 00:30

Marjolijn :

Ziet er allemaal geweldig uit. We hebben direct inspiratie gekregen voor onze najaars vakantie.