6/3 The Great Alpines Road, 204 kilometer! - Reisverslag uit Bairnsdale, Australië van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu 6/3 The Great Alpines Road, 204 kilometer! - Reisverslag uit Bairnsdale, Australië van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

6/3 The Great Alpines Road, 204 kilometer!

07 Maart 2017 | Australië, Bairnsdale

Maandag 6/3
Rustig opgestaan en ontbeten in het opkomende zonnetje. Om 9 uur vertrokken we verder de The Great Alpines Road afrijden. We hadden geen idee hoe lang die was. Tot nu toe ( tot aan camping Mt Buffalo) hadden we nog niet echt geklommen op deze weg (wel natuurlijk omhoog de Mt Buffalo op). We reden al vrij snel Bright in, een wintersportplaats, alhoewel er geen lift te bekennen was. Waarschijnlijk moet je van deze plaats nog een tijdje met de skie bus omhoog.
Even na Bright begon de echte beklimming en wat voor beklimming! Overigens bleef het heel rustig op de weg, zo nu en dan kwamen we een auto tegen. Maar al gauw de ene u-bocht na de andere en we bleven maar klimmen. Langzamerhand werden de uitzichten. Ook steeds mooier, verder en hoger. We waren nog niet gestopt voor een foto of er was weer een ander mooi uitzichtpunt. Hiervoor waren we gekomen!

Uiteindelijk kwamen na 1 1/2 uur op 1840 meter aan in Mt. Hotham. We zagen hier de eerste skiliften. Daar een bakkie (eindelijk eens een knap kopje koffie zwart!) gedaan in een typische wintersport ski hut. Even nagevraagd wanneer het wintersport seizoen hier loopt, dat is van juni tot en met oktober. Het was nu heel rustig, maar er werd ons vertelt, dat tijdens de winter op deze plek zo'n 4000 mensen vertoefden, een heel verschil!

En toen dachten we, nog even naar beneden... In het begin waren het mooie, lange, brede wegen (voor de kenners, zoals bij de Mont Ventoux, de Maulucene kant). Daarna ging het maar weer door in smalle kronkelende wegen (zoals omhoog). De uitzichten bleven fantastisch en we konden het niet laten om soms te stoppen voor weer een foto. In waarschijnlijk Tambo Crossing hebben we geluncht. Dit is zo'n klein Western aandoend dorpje. Eigenlijk zoals in heel Australie, een opgeknapte Western look. Daarna was het nog anderhalf uur naar onze eindbestemming van vandaag, Bairnsdale.

Uiteindelijk hebben we dus vanaf Bright tot aan Bruthen (einde Great Alpines Road) maar liefst 204 kilometer geklommen en gedaald! Maar het was een fantastische route, dat moet gezegd worden. Het weer was tot aan de top, prachtig. Wel was de temperatuur inmiddels gedaald naar 10 graden (hoogte). In de afdaling betrok het, terwijl tijdens de laatste 20 kilometer de lucht weer opentrok.
In Bairnsdale vonden we de camping eenvoudig en er was natuurlijk plek en ook nog voor een schappelijke naseizoen prijs. Om half 3 zaten we heerlijk in het zonnetje een boek te lezen. De rest van de middag genoten van de rust en de zo'n. Wel zo nu en dan verschuiven om in de zo'n te blijven, want in de schaduw was de wind wel wat koud.
Gegeten, rondje gelopen, er was ook een klein zwembad en een klein meertje. Daarna Backgammon/kaarten en nog wat lezen. Nog ruim 200 km naar Rick, die we morgen gaan zien.

• 07 Maart 2017 - 10:41

Afra:

Wat weer een mooie belevenis voor jullie, genieten.........groetjes Afra