Mooie, ontspannen tocht van 100 km - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu Mooie, ontspannen tocht van 100 km - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

Mooie, ontspannen tocht van 100 km

09 Augustus 2016 | Frankrijk, Tours

De jeugdherberg, die zijn beste tijd wel had gehad, om 7 uur verlaten. Een karig ontbijt, 3 zoete broodjes per persoon, die we over hadden. Maar we wilden op tijd (ontbijt zou pas om 8 uur zijn) vertrekken. Immers het idee was om naar Tours te rijden en dat was toch bijna 100 km verderop. Bij het opstaan merken we steeds meer, dat wij toch wel iets mentaals aan het doen zijn. Iedere dag weer fietsen ...
Maar eenmaal op de fiets is dat gevoel altijd weer weg, gelukkig. We begonnen koud (niet zo gek om 7 uur in de ochtend), maar wel mooi. Weer langs de Loire (zie foto) en dat is een prachtige rivier om langs te rijden, ook al was het in het begin een gravel padje. Daarna gingen wat weg van de Loire en kwamen we in het Loire dal terecht. Daar werden de eerste Domaines en Caves aangekondigd. Voor de niet-kenners, dat zijn wijnboeren en coöperaties tbv wijn verkoop. Het vreemde was dat er weinig tot geen druivenvelden waren te zien. De omgeving werd ook wat liefelijker en er was meer open (dichter bij het zuiden). Het was half bewolkt, heerlijk fiets weer, weinig beklimmingen en strak asfalt, meestal. Oftewel het ging vanzelf. Na 35 km in Blois nog wat extra ontbijt gegeten en wat boodschappen gedaan. Vervolgens lekker doorgefietst en na 84 km in Vernou sur Benne (12 uur) een prettige lunch voor belachelijk weinig geld. Vervolgens relaxed doorgefietst, vooral omdat we wisten dat het nog maar zo'n 15 km was. In Tours (half 2) op zoek naar TI (=Toerist Information, voor degene die dit in eerdere stukken hebben gemist). Even rond rijden en gevonden. Marie-José naar binnen en die rochelde op haar manier een goedkoop hotelletje vlak bij het oude centrum, TOP. De eigenaar was een grappig Fransmannetje die alles wilde uitleggen en we moesten vanavond gaan dansen in de stad... Heel aardig dus en de fietsen veilig in een garage, ook nog achter een gesloten hek. Na het douchen en relaxen naar de Kathedraal, erg groot en mooi, niet te pompeus in ieder geval. Vervolgens terug naar het oude centrum, waar we terecht kwamen op een mooi plein met allemaal terrassen. Drankje en eten (planchet is dus NIET een menu, maar een soort borrelhap, ook lekker....). Nu even schrijven en relaxen. Tot morgen als er wifi is...
NB
Vandaag het voordeel van vroeg starten ervaren: in de morgen maak je makkelijk veel kilometers en dat hoef je er 's middags er nog maar weinig, heerlijk en op een of andere manier veel relaxter...

• 09 Augustus 2016 - 20:40

Monique Moreels:

Hoi Marie-José en Eric
    Zo jullie gaan als een speer zeg.
    Erg leuk om jullie verslagen te lezen.
    Een hele belevenis zo. Zet hem op.
    En vooral genieten.
    Dikke kus Monique

• 10 Augustus 2016 - 01:34

Hubertine :

Bon camino fietsers

Gesprekken over het leven en de liefde. Op de weg naar Santiago praat Wilfred Kemp met pelgrims die de Camino lopen en fietsen, de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Ver van huis willen ze dichter bij zichzelf komen. De een omdat hij zijn werkend leven afsluit, de ander omdat ze de vergeefse zoektocht naar een vaste partner wil loslaten

Santiago

Kruispunt KRO , ik heb een aantal uitzendingen bekeken (uitzending gemist)over de reis die jullie fietsen, de omgeving,de sfeer
    Om me een beetje inteleven wat jullie meemaken en doormaken. Het is allemaal erg indrukwekkend, ook de mooie omgeving. TOP.
    jullie zijn al aardig opgeschoten.
    groetjes vanuit Breezand

• 10 Augustus 2016 - 12:16

Carina:

Hey Marie-Jose en Eric,

Vandaag na bijna 3 weken vrij te zijn geweest weer begonnen.
    Natuurlijk direct even kijken op jullie blog.
    Jullie hebben er al een aardig eindje op zitten en ik heb nog wat te lezen zien ik.
    Vanaf vandaag ga ik met regelmaat even kijken wat ik vind het ontzettend leuk om wat mee te krijgen van jullie reis.
    Wat een avontuur ga er maar aan staan.
    Petje af en kijk uit, deze big sister is watching you.

Groetjes met een lach en een mooie fietsdag Carien.

• 12 Augustus 2016 - 20:31

Nicole:

Moeders,
    Jullie moeten niet te snel fietsen want straks zijn jullie eerder in Santiago als oma en ik!!
    Leuk jullie verslagen te lezen.