7/9 The day after in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu 7/9 The day after in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

7/9 The day after in Santiago

07 September 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Woensdag 7/9
Lekker uitgeslapen en rustig aangedaan. Ontbijtje zelf geregeld en toen naar de kathedraal. Dit om de pelgrims mis bij de te wonen om 1200 uur. Rond 1100 liepen we de kathedraal binnen, zodat we mooi vooraan konden zitten. En nu maar hopen dat het wierook vat geslingerd zou gaan worden. Dat is een heel groot wierook vat, wat door 6 man met een touw in beweging gebracht wordt. Het schijnt nogal spectaculair te zijn. Alleen weet je nooit wanneer het gebeurd. Op de vrijdagavond gaat hij altijd en verder is het afhankelijk of iemand of een groep ervoor wil betalen (300 a 400 euro). De mis begon met een non als voorgangster (pittig wijfie). Zij ging ons eerst zangles geven. Zij deed voor en wij moesten nazingen in het Spaans. Daarna kwamen er allerlei mannen, die ook nog in diverse talen wat zeiden. Tussendoor werd er ook gezongen met name door de pittige tante (en wij moesten meedoen). Er werd volgens mij ook een heuse overweging uitgesproken en uiteindelijk zelfs communie voor wie dat wilde! Maar helaas geen vat wat door de hele kerk werd geslingerd.

Na de mis de kathedraal verder bekeken en door Santiago gezworven. Wat gedronken en wat gegeten. Daarna op zoek naar de Nederlandse huiskamer. Dat is vestiging van Nederlanders (vanuit genootschap Utrecht), waar je andere Nederlandse pelgrims kan ontmoeten en eventuele informatie kan krijgen. Uiteindelijk bleek het in de tuin van het huis waar wij eerder onze credentials hadden gehaald te zitten.
Toevalligerwijs was degene die net voor ons was, bezoeker 1500, en dus was er taart (en een kopje thee). Uiteindelijk zaten we met een man of negen. Dat was heel leuk, omdat je dan weer allerlei verhalen kon delen. Dit hadden we niet willen missen!
Na een uur zijn we naar ons hotel gegaan. Daar wat gerommeld en half geslapen. Ook de tassen gedeeltelijk ingepakt voor morgen. Daarna met zijn vieren naar het centrum (weer flink de rolstoel omhoog duwen met Oma erin, het is hier steil). Heerlijk gegeten bij een goede Italiaan. Als slot kregen we een klein glaasje Limonchello (vergelijk met citroenbrandewijn), wel lekker. Terug naar hotel nog een lekker ijsje en in het hotel nog een kopje thee. Nu nog wat schrijven en dan naar bed.

Morgenochtend nog een rondritje Santiago en dan rond 1300 uur richting vliegveld. Om 1600 uur gaan we terug naar Nederland. In 2 en half uur terug, waar we zeg maar 39 dagen over gefietst hebben (bizar).

• 08 September 2016 - 09:16

Afra:

Marie-Jose en Eric, genoten van jullie reisverslagen. Wens jullie goede terug reis. Lieve groetjes

• 08 September 2016 - 12:32

Astrid Pool:

en dan nu de laatste uurtjes genieten van het mooie Spanje, de beleving in de kathedraal is ook weer bijzonder, géén gulle gever tbv het wierook vat.....mocht je daar nog behoefte aan hebben Willemijn heeft nog wel wat:-) met een glaasje Limonchello staat bij ons in de koelkast. Ik begrijp dat je Spaans nu weer een beetje is opgekrikt door die pittige tante!Wat bijzonder dat je moeder en Nicole er ook zijn.