Pamplona en de weg ernaar toe - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu Pamplona en de weg ernaar toe - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

Pamplona en de weg ernaar toe

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Marie-Jose en Eric

19 Augustus 2016 | Spanje, Pamplona

Vrijdag 19/8
Nog even terug naar gisteren, naar onze wonderlijke avond met 2 Engelsen en 2 ook Engelsen (en nog meer). Vooral de Engelsman ( Brown) bleef maar praten over Brexit, over pensioen, over de economie van Frankrijk, Europa, Engeland, etc. Het was een zeer intelligente man van 60 jaar die de hele wereld gezien had en nu in Frankrijk woonde. Het andere stel, waarvan de man een fietsen fabriek had gehad, die op maat gemaakte fietsen maakte, had weer andere verhalen. Bijvoorbeeld dat haar grootvader in de oorlog dood verklaard was, maar dat haar moeder (terwijl het laken al over zijn hoofd laag) zei: hij is niet dood. En dat klopte, vervolgens leefde hij nog tot
zijn 92 ste...Al met een hele onverwachte leuke avond, zomaar op een camping in Spanje.
'S morgens buiten onze eigen ontbijt gegeten, na een goede nacht in onze 8 persoons kamer met zijn tweeën. We hadden rustig aan gedaan, dus we starten pas om half 9. Het landschap zag er zo onder een blauwe lucht weer heel anders uit dan met regen. Spanje heeft dan toch een andere uitstraling, nog weidser, droger en gewoon anders. Onderweg wat foto' s gemaakt en er kwam maar geen dorpje of zoiets voor de koffie. Doorgereden want we zouden vrij snel in Pamplona zijn. Helaas dat viel tegen. De GPS gaf aan eindpunt en dat betekent dat ik de volgende route erop moet zetten (en die sluit dan weer aan hierop). Alleen dit keer niet! Dus boekje erbij, waar zitten we ? We komen er achter dat we eigenlijk voorbij Pamplona zijn gereden. Dus met een boog (kan niet anders) weer terug. In de buurt van Pamplona veel N en D-wegen en lastig de weg te vinden. Op een gegeven ogenblik dreigen we op de snelweg terecht te komen! Fiets over de vangrail getild (echt waar) en via een industrie gebied (langs het station van Ossasuna, voor de kenners) toch de weg gevonden. Het centrum ook gevonden ( half 1 uiteindelijk) daar wat gegeten ( viel wat tegen). Ook merkten we dat de taal Spaans voor ons lastiger is als Frans. Naar de jeugdherberg via de GPS (gewoon adres ingetypt en en er kwam een route, wist niet dat dat kon in Spanje). Aangekomen en jahoor, deze en de volgende dag complet. Dan maar naar de pelgrims Alberque (zo heet dat in Spanje), uitgelegd door de jeugdherberg man.
Direct gevonden en ja wat we toen zagen ... Een compleet omgebouwde kerk met smalle gangen (zie foto) op 2 verdiepingen en daar stonden per gang 14 stapelbedden op een rij met ieder bed een eigen stopcontact. Ook was er een keuken, wasmachine, etc. En heel belangrijk, het zag er perfect schoon uit. Gedoucht, wat gelezen, etc. Rondje door de stad, langs de route van waar de stieren lopen achter de mensen aan. Als je ziet hoe smal het is, snap je dat geregeld doden vallen. Het viel op hoe rustig het was, maar ja... siësta is Spanje. Winkels gaan pas om 1700 open en eten vanaf 2000 uur. Dus rond 2000 uur weer de stad (om de hoek) in . En in ene was het een bruisende stad. Op een centraal plein heerlijk Spaans gegeten met op de achtergrond live muziek (soort klassiek orkest met een pop zangeres, klonk niet slecht). Rustig terug gelopen en morgen rustig opstaan en weer fietsen. Want een dag niets doen, vinden wij toch erg lastig. Schijnbaar zijn we wat verslaafd geraakt aan elke dag fietsen. Als we een groot deel van de middag/avond niets doen, dan zijn we de volgende dag weer fit...
Het is voor ons nog steeds erg leuk om al jullie reacties te lezen. En nu gaan we slapen....

• 20 Augustus 2016 - 00:17

Thea:

Prachtige verhalen schrijven jullie. En ik denk ook mooie foto's, alleen zie ik ze niet bij de verslagen? De laatste is van 'rossen' en daarvoor was het op 9 aug?? Maar fiets vooral lekker verder, af en toe een stukje om, ach wat geeft het tijd genoeg! Horen jullie ook nog iets van de olympische spelen of is dat een hele andere wereld. Nog veel fietsplezier!!!!!

• 20 Augustus 2016 - 09:20

Leo En Linda :

Lieve Marie-jose en Eric,
    Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen. kanjers zijn jullie! Boeiend om zo met jullie mee te kunnen reizen. Geniet van deze bijzondere tocht Lieve groet Leo en Linda

• 20 Augustus 2016 - 12:55

Lidy:

Gelukkig je bent nog spetter veranderd

• 20 Augustus 2016 - 19:07

Ada:

Was je niet bang dat er een verdwaalde stier alsnog aan kwam?