Alhambra en meer… Mooi - Reisverslag uit Otura, Spanje van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu Alhambra en meer… Mooi - Reisverslag uit Otura, Spanje van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

Alhambra en meer… Mooi

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Marie-Jose en Eric

25 Mei 2023 | Spanje, Otura

Om half 8 de wekker gezet, want we zouden rond half 9 de bus (1 minuut lopen) nemen naar Granada. Om 8 uur zouden we brood kunnen halen. Tenminste dat was ons gezegd, maar helaas niemand te zien en alles dicht. Ook zag ik staan op de deur dat de bus reeds om 8.20 uur zou komen. Dus haasten, snel een melk broodje en naar de bus. We stonden een paar minuten en daar was de bus al. Aangezien we tickets hadden voor Alhambra om 11.30 uur hadden we ruim de tijd. Dus ergens in Granada uitgestapt en vervolgens richting Alhambra meeting point Top Tours gelopen (tbv verdere uitleg en iets met de tickets die we al online hadden gekregen). Onderweg een koffie/thee stop. Nadat we eerst helemaal omhoog (Alhambra ligt op een berg) waren gelopen, bleken we toch weer naar beneden te moeten. Maar we waren ruim op tijd, dus no problemo. Gelukkig was de ingang niet helemaal boven, maar ergens halverwege. Wel een hele vreemde ingang, iedereen kon daar naar binnen zonder toegangs controle. Uiteindelijk zagen we op een plein een rij staan en nadat een vriendelijke gids had gezegd, dat we de kortere rechter rij moesten nemen, waren we zo binnen. Maar we hadden nog geen “oortjes/telefoon” voor de “guided” tour in het Nederlands. Weer terug en Eric mocht weer door de toegang naar het plein waar de “oortjes/telefoon” opgehaald kon worden. Vervolgens het Alhambra in met heel veel uitleg via de oortjes (aan het eind van de dag heb je zoveel gehoord, dat het je duizelt van alle geschiednis). Veel Moorse, Turkse, Christelijke, maar ook Islam invloeden, een soort smeltkroes van geloven. Oa de dynastie van Nasriden heeft er in de 13e eeuw nog veel bijgebouwd, waaronder Palacios Nazaries. Daar hadden we ook een apart kaartje voor met een tijd 13.30 uur. Helaas eerst de verkeerde rij en daarna wat langer in de rij ivm de beperkte hoeveelheid mensen die naar binnen mogen. Ook hebben we nog de Medina en Palacio Carlos V gezien. Als laatste hebben Generalife (zomerpaleis met tuinen) gezien. We hadden eigenlijk geen zin meer, maar het was voor ons 1 van de mooiste delen. Al met al was Alhambra en het verdere complex prachtig en zeker bezienswaardig! Wij zijn van 11 tot 16 uur binnen geweest, wat voor ons doen heeeel lang is.

Maar de dag was nog niet om, dus uiteindelijk in de stad in een heel leuk authentiek café beland. De hammen hingen achter de bar en we hebben daar heerlijk wat gedronken en tapas (zie foto) gegeten. Daarna terug met de bus, die we uiteindelijk zelf vonden ( de 360), want de mannen van de bus organisatie wezen ons de verkeerde kant op[e-1f628].

Het was een welbestede dag! En oh ja, prachtig weer totdat we op de camping terug waren, beetje onweer en wat spotjes regen, maar dat mocht geen naam hebben, Top dus!