Denderen langs de Dender - Reisverslag uit Lessines, België van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu Denderen langs de Dender - Reisverslag uit Lessines, België van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

Denderen langs de Dender

03 Augustus 2016 | België, Lessines

Dit Denderen langs de Dender
Dit keer vroeg opgestaan en nog voor zevenen aan het ontbijt. Dit was voor ons klaargezet, want het officiële ontbijt begon pas om 8 uur. Lief briefje erbij dat we extra fruit kregen en een gratis lunch mochten maken, omdat we Camino gangers waren? We wilden starten, maar regen. Om half 8 was het droog, ongeveer de eerste 10 minuten en daarna de hele dag regen afgewisseld met motregen (nog erger). Maar dit soort dagen horen er ook bij, niet waar. Rond 9 uur al aan de koffie waar we het stel tegen kwamen, wat we in Lage Zwaluwen (daar waar we Helma en Harry hebben ontmoet) ook al waren tegen gekomen.
Vervolgens werden we nog ingehaald door een racefietser die vertelde dat hij donderdag ging starten naar Santiago. En het bleef maar regenen. We begonnen aan een 'jaagpad' langs de Dender, waar alleen fietsers en 'aangelandenen' (aanwonenden) in mochten. Vanaf Aalst tot aan Geraardsbergen hebben we langs deze kronkelende Dender gefietst. Prachtige route, maar in de regen, toch wat minder.
Na een lunch onder een kleine typische Belgisch schuilhokje (inmiddels wel koud gekregen, ondanks de deken die we bij ons hadden), door naar Geraardsbergen. Daar kwamen aan om 1300 uur. Ruim op tijd om een overnachting te vinden, dachten we. Ons voorgevoel zei, dat we toch maar naar de VVV (informatie) gingen. En dat was maar goed ook. Ze hebben van alles afgebeld, maar alles vol (om 1300 uur!). Uiteindelijk via het Compestella boekje 1, een hele aardige (Frans sprekende mevrouw) gevonden, die speciaal voor ons een extra kamer vrij maakte. Helaas moesten we nog wel ruim 10 km (incl een onbegaanbaar pad, waarvan Eric dacht dat het wel kon, leidde tot niets, en weer terug). En het ging weer harder regenen, incl. de eerste hellingen. Aangekomen bij 2 hele hartelijke mensen, grote garage en mooie kamer. Wel Frans sprekend (beetje Nederlands/Engels), dus lastig communiceren. Eten was hier niet mogelijk, maar ze reden ons wel even naar verderop en we moesten maar bellen als we klaar waren (wat een service). Naar de friettent, de rest was dicht. Gegeten, gebeld en opgehaald. Je maakt wat mee op zo'n tocht.

• 06 Augustus 2016 - 00:10

Hedwig:

Een vriendin van mij is jaren terug naar Rome gefietst en daarbij deed de brief van de pastor menig deur opengaan. Mooi dat deuren zo openstaan voor Camino-gangers.