Fantastisch Caminito del Rey, schitterend! - Reisverslag uit Ardales, Spanje van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu Fantastisch Caminito del Rey, schitterend! - Reisverslag uit Ardales, Spanje van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

Fantastisch Caminito del Rey, schitterend!

02 Juni 2023 | Spanje, Ardales

Vandaag zouden we dus naar Caminito del Rey, maar we hadden dus geen kaartjes. Volgens alle sites waren er geen kaartjes meer of hele dure, waarbij je met een gids moest. Maar de man van de camping had gezegd, dat als we vroeg kwamen (tussen 9-10), je gewoon kaartjes kon kopen. Daar gingen we dan maar vanuit, maar we hadden allebei nog wel onze twijfels. Om 7 uur de wekker, ontbeten en onderweg. Het was ongeveer 3 km lopen (1,5 vanaf camping naar tunnel en vanaf tunnel naar echte entree nog 1,5 km). Rond half 9 waren we daar en er stonden best wel wat mensen (9 uur open). Maar al gauw werd er gevraagd wie er geen kaartjes hadden. Dus in een aparte rij van een man of 10, dat viel reuze mee! In de rij in gesprek met 2 Nederlanders (dertigers), die onbetaald verlof hadden en 4! maanden met een camper aan het trekken waren. Even over 9 ging het loket open en voor het wisten (na een twijfelend begin, ojee dachten we nog) hadden we kaartjes. Later bleek dat we de “gewone” prijs van 10 euro pp hadden betaald… Wel even wat anders dan de tour ticket sites, zeg maar vanaf 35 euro minimaal!

Er werden steeds groepen toegelaten en iedere groep kreeg een grappige uitleg (maar wel serieus) van een Spanjaard in het Engels over oa het verplicht dragen van een helm, op het pad blijven en geen selfie sticks! En toen mochten we starten! Je loopt al heel snel op een houten brug die tegen de kloof/berg wanden was gemaakt (op grote hoogte). Het uitzicht was fantastisch en niet te omschrijven. Ook de foto’s zullen dit niet goed laten zien. Maar zoals Thea mijn zus heel mooi omschreef, we hebben ook de “foto’s” in ons hart gemaakt. Doordat het in groepen ging, was het helemaal niet druk en kon je overal foto’s maken. Natuurlijk maakten we veels teveel foto’s[e-1f600].

De lengte is totaal zo’n 7,8 km waarvan 4,8 km aanloop- en uitlooproute. Dus de Caminito del Rey zo’n 3 km. We hebben er enorm van genoten en we hadden ook het geluk dat de temperatuur (19/20 Gr) prima was en ook veel blauwe lucht (goed voor de foto’s[e-1f609]).

Hiervoor had ik al een Nederlander horen zeggen dat dit voor hem het hoogtepunt van Andalusië was. En ik moet me daar bij aansluiten. We hebben al best veel van de wereld gezien (denk ik), maar dit hoort zeker in de top 3! Aan het eind nog even een bakkie gedaan en toen naar de bus. Kaartje gekocht en er stonden al best wel wat mensen. De bus kwam en gelukkig konden we mee (er bleven een man of 10 achter, half uur wachten).Misschien een beetje voorgedrongen….[e-1f614][e-263a]️? Op de camping hadden ze gezegd dat je wel aan de buschauffeur kon vragen om een onofficiële stop te maken bij de camping. Helaas hij wilde niet meewerken. Het was inmiddels 12.00 uur en ja lunchtijd. We moesten nog 1,5 km terug lopen of lunchen bij het restaurant van woensdag. Toch maar dat laatste gedaan[e-1f92d]. Heerlijk geluncht, Marie-Jose had een fantastisch opgemaakte salade, die ook nog heel lekker was (zie foto). Mijn tortilla (Spaans omelet) was ook prima, maar niet spectaculair. Rustig teruggelopen, uitbuiken, hazenslaapje, lezen en wat spelletjes. Dit keer gewonen door Marie-Jose (5-4), tot haar grote opluchting (ook Triominos). Straks nog een spelletje en morgen naar Ronda. Oh ja, en we hadden enorm geluk met het weer, ‘s ochtends prima en in de middag trok het helemaal dicht (en nu wat lichte regen).

• 03 Juni 2023 - 07:39

Angela:

Wauw, wat lijkt me dat spectaculair!

• 03 Juni 2023 - 19:58

Jack En Mahelia :

Is inderdaad geweldig mooi daar [e-1f929]

geniet lekker verder samen, leuk om jullie zo een beetje te volgen [e-1f60e]

groetjes,

jack en Mahelia

• 03 Juni 2023 - 22:01

Joan:

Wauw wat is het daar prachtig!

Mooi hoor, heel leuk om jullie verhalen te mogen volgen.