3/3 Slecht weer en de gezellige stad Sydney - Reisverslag uit Warriewood, Australië van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu 3/3 Slecht weer en de gezellige stad Sydney - Reisverslag uit Warriewood, Australië van Marie-Jose en Eric Drijver - WaarBenJij.nu

3/3 Slecht weer en de gezellige stad Sydney

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Marie-Jose en Eric

04 Maart 2017 | Australië, Warriewood

Vrijdag 3/3
's Nachts had het al flink geregend en toen we op stonden regende het weer. We begonnen met bellen naar campings in/vlakbij Sydney. Helaas lukte het allemaal niet zo. Dus even naar de receptie hoever het met de trein van deze plaats (Katoomba) was. Tja en dat viel tegen, 2 uur met de trein. Wat te doen? Uiteindelijk besloten voor een duurdere camping in het noorden van Sydney.
We reden weg en na 500 meter zagen we de afslag naar Echo Point, waar wij ruim een uur, onderlangs door het regenwoud hadden gedaan (en terug om de The Three Sisters heen, nog eens 3 uur). Dat hadden we zeker niet verwacht dat we zo dichtbij zaten! In de regen naar Sydney, 125 km.
Om 1200 uur kwamen we aan en er was nog ruim plek (ook nu nog). En toch waren de andere campings die hadden gebeld vol, vreemd. We zouden met de bus en Ferry naar het centrum. Daarvoor hadden wij van Nederlanders op de laatste camping een OPAL kaart gehad met door een paar dollar erop. Dat is een soort OV-chip voor alle soorten openbaar vervoer van Ferry tot trein, maar alleen in Sydney.

Wij op weg, maar we moesten eerst onze kaart opwaarderen bij een Wool Worth (supermarkt) en dat was een kwartier lopen de verkeerde kant op (de app maps.me hielp hier goed bij). De bushalte was namelijk aan de andere richting op, wel vlak bij het park. Maar goed uiteindelijk ervoor gekozen om met een andere bus te gaan (scheelde lopen). Dan terug maar met de Ferry en de bus.
We werden na 50 minuten (langere rit dan verwacht) midden in Sydney afgeleverd. Eerst maar eens richting 'Opera house'. Dat was makkelijk te lopen, maar toen ging het weer eens stort regenen. Dus maar een bakkie gedaan. Dit keer kreeg ik een echte espresso, maar dat was weer zo weinig... (is ook nooit goed ...).
Wel is het verbazingwekkend hoe in zo'n stad loopt en vergeet omhoog te kijken. Dan lijkt het allemaal normaal. Maar als je zo nu en dan onhoog kijkt, schrik je weer van alle torenhoge gebouwen waar je tussenloopt!
De regen hield op en lopend door de botanische tuin en langs het Goverment House (zwaar bewaakt), kwamen we bij het Opera House. Eerst maar eens wat foto's op afstand, incl. de Harbour Bridge die daar vlak achter ligt. Vervolgens de trappen op en gedeeltelijk er omheen. En weer een regenbui, dus maar naar binnen. Daar was het een gekkenhuis van merendeels Chinezen/Japanners die allemaal een rondleiding wilden of kregen. Wij hebben dat eens aangekeken en toen besloten om dit maar verder over te slaan...
We vervolgenden onze weg richting Circular Quay. Daar komen alle ferry's aan, dus zijn daar ook heel veel toeristen, maar ook zakenlui en allerlei andere soorten mensen. Hier konden we ook de Ferry nemen naar Manly, richting ons park. Maar eerst gingen we richting de wijk de Rocks. Een van oorsprong achterstandswijk met heel veel criminaliteit. In de jaren 70 is men begonnen met het opknappen van deze historische wijk. Nu is het een heel gezellige wijk met o.a. pubs, boetieks en kunstgalerijen. Dat vonden wij ook en in 1 van de pubs (soort brouwerij) een biertje gedronken, geadviseerd door de bartender.
Daarna liepen we richting de Harbour Bridge. De bouw is gestart in 1923 en 9 jaar later was deze gereed. Het is 30 jaar lang het grootste bouwwerk van Sydney geweest. In het ontwerp was rekening gehouden met een belasting van 6000 auto's per uur, nu rijden er tijdens de spits meer dan 15.000! Het is op zich geen mooie brug, meer indrukwekkend.
Daarna wat gegeten en toen hadden we het wel gehad. We hadden gezien wat we wilden zien en we zijn ook niet zo van die stad mensen. Dus terug met de Ferry naar Manly. We zaten voorop de Ferry dus konden nog mooi wat foto's maken van Sydney.
Na 40 minuten kwamen aan in Manly en weer een stortbui. Gelukkig was de bus vlakbij, maar we moesten nog wel even wachten. Er stond niet meer genoeg saldo op de kaart, maar de bus chauffeur zei, waardeer de kaart morgen maar op. Dat vonden wij een goed plan, want morgen gingen we de kaart toch niet meer gebruiken....

Na zo'n half uur waren we weer bij de camping, dit aan de andere kant, zeg maar vang de bus 30 meter lopen naar onze camper, ideaal! Toen wat drinken, spelletje, douchen en naar bed, want het was toch een vermoeiende dag geweest.